Новини

Заняття під час літніх канікул 


На початку літніх канікул фахівець Бердянського ІРЦ Олена СЄЙТМЄМЄТОВА провела серію занять з дітьми з ООП із оволодіння соціальними навичками з метою підтримки дітей у побудові кращих стосунків. Це було добрим напрацюванням навичок роботи спеціаліста в цьому напрямку. Раніше фахівець розширила свою терапевтичну майстерню пройшовши навчання в Центрі навчання та розвитку дитини за програмами «Тренінги соціальних навичок І та ІІ ступенів», отримала практичні навички, інструменти та знання, необхідні для розвитку соціальних навичок у дітей, та відповідні сертифікати.






 

Нарада 


05.06.2025 Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти (завідувач Тетяна Волошина, методист Наталія Марко) була проведена нарада «Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг фахівцями ІРЦ у І півріччі 2025 року» за участю 56 педагогічних працівників ІРЦ. Під час наради спікери представили результати анкетування директорів ІРЦ щодо надання додаткової підтримки особам з ООП для подолання навчальних труднощів, для мінімізації негативного впливу на освітній процес та покращення результатів навчання; проаналізували рейтинг активности фахівців ІРЦ за перше півріччя; обговорили з учасниками заходу актуальні питання.




 

Підсумкові засідання команд супроводу 


Ось і пролунали останні дзвоники у закладах освіти Бердянської громади. Перші дні літніх канікул для педагогів пройшли у активній співпраці. 
Так, 04.06.2025 педагоги Бердянської гімназії № 5 та фахівці інклюзивно-ресурсного центру м. Бердянська провела збори команд психолого- педагогічного супроводу з метою проведення моніторингу успіхів учнів з ООП за рік та визначення програм навчання на наступний навчальний рік. Були відзначені досягнення у читанні, письмі та математиці учнів 1 класу. Попри великі труднощі, діти навчилися перемагати свої страхи завдяки казкотерапії, індивідуальному підходу педагогів закладу освіти, зрозуміли що значить «вчитися». Також, були озвучені успіхи учнів з ООП 4-5 класів. Зазначено, що діти стали не тільки успішнішими, але й активнішими, більш творчими. Багато з них приймали участь у олімпіадах та різноманітних конкурсах.

 



Дослідницька сесія 


16.05.2025 в рамках Тижня науки - 2025 відбулась дослідницька сесія «Від оцінки до успіху: історії досягнень осіб з особливими освітніми потребами» (модератори: Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач та Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО), в якій взяли участь 371 педагогічний працівник з різних регіонів України. 
Учасники заходу ознайомилися з історіями успіху осіб з особливими освітніми потребами, отримали узагальнену інформацію про конкретні випадки з їхнього реального життя з використанням методу кейс-стаді. З вітальним словом до присутніх звернулася Ірина СІГАКОВА, директор КУ «Центр ФСА» ЗОР.
 «Історії досягнень осіб з ООП - це не просто розповідь про подолання труднощів. Це гімн віри у потенціал кожної дитини, незалежно від перших оцінок та висновків. Це нагадування про те, що справжній успіх часто криється там, де його найменше очікують, і що за ефективної командної підтримки та віри в себе кожна людина може стати справжньою зіркою на власному життєвому небосхилі» (О.Малюга). 
 «Війна змусила випускників шукати прихисток за межами України, та їхні серця й голоси долинають із різних куточків світу, сповнені прагнення миру та віри у щасливе майбутнє. Наші педагогічні колективи підтримують зв’язок з випускниками, а вчительські серця завжди переймаються їхньою долею. Ми впевнені, що наші традиції, перемоги та спільно пережиті моменти підтримують вихованців у складні часи. А ми? Ми поруч. Ми разом. Ми віримо в кожного! Адже кожна дитина - унікальна, а плекати цю унікальність - наше найвище покликання» (І.Китманова).



 

ЛЮДИ З АУТИЗМОМ 18+ ЗМОЖУТЬ ОТРИМУВАТИ ДІАГНОЗ «АУТИЗМ»





 – В УКРАЇНІ ВВОДИТЬСЯ МКХ-11 23 квітня 2025 року Міністерством охорони здоров’я прийнято наказ № 703 «Про затвердження Операційного плану переходу України на Міжнародну статистичну класифікацію хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я одинадцятого перегляду на 2025–2026 роки».
 Українська система охорони здоров’я до кінця 2026 року має підготувати необхідні умови для ефективного впровадження у 2027 році Міжнародної класифікації хвороб 11-го перегляду. У класифікації аутизму перехід від МКХ-10 до МКХ-11 знаменує собою зміну парадигми – від розрізнених діагнозів до єдиного аутистичного спектра (РАС) з індивідуальними профілями, які може бути діагностовано і у дорослих. 
Визначення РАС в МКХ-11 стало більш сучасним та узгодженим з новими діагностичними стандартами.
 До ключових змін належать: 
• об’єднання підтипів аутизму з МКХ10 в один спектр – це полегшує встановлення діагнозу; 
• спрощення діагностичних критеріїв до двох груп: стійкі дефіцити соціальної комунікації та взаємодії; обмежені, повторювані поведінкові патерни та інтереси; 
• запровадження нових кодів, які відображають функціональний рівень та можливість співіснування з іншими коморбідними розладами (загальний код для «Розлад аутистичного спектра» 6A02, специфікатори), що дуже важливо для роботи експертних команд (які працюють замість МСЕК) і полегшує встановлення як діагнозу, так і інвалідності. 

Ці зміни значно спрощують діагностування, забезпечують кращу допомогу людям з РАС, формують основу для більш цілісного бачення аутизму як спектра станів, що дає шанс на покращення підтримки кожної людини з таким розладом упродовж її життя. 
Однією з найважливіших новацій МКХ-11 є можливість діагностувати РАС у дорослому віці (після 18 років) та відповідно кодувати розлад в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). За системи МКХ-10 таке кодування є неможливим, що є головним юридичним бар’єром для діагнозу «Аутизм» після 18 років. Інна Сергієнко, засновниця МГО «Дитина з майбутнім» та консул «Аутизм- Європа», зазначає: «Проблема переходу в дорослу інвалідність для дітей з аутизмом, на жаль, не нова. 
Ми стикаємося з нею останні 14 років, коли аутистам після 18 років змінюють діагноз на шизофренію, органічне ураження мозку та інші діагнози, які часто закривають двері для дітей до навчання і можливості працювати. Ми досягли того, що свого часу МОЗ визнав існування «дорослого аутизму» через свій наказ, але після впровадження Електронної системи охорони здоров’я постала проблема неможливості кодувати цей стан у дорослих людей, бо за МКХ-10 такого діагнозу у дорослих не існувало. 
З новою Міжнародною класифікацією хвороб, що формулює РАС як стан упродовж життя, цієї проблеми більше не повинно існувати». Запровадження МКХ-11 відбуватиметься за затвердженим МОЗ Операційним планом переходу України на Міжнародну статистичну класифікацію хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я одинадцятого перегляду на 2025–2026 роки. Згідно з планом, 2025 рік присвячено організаційним питанням імплементації МКХ-11 (переклад українською, аналіз нормативної бази, яка підлягає змінам, тощо), а 2026 рік – практичним, куди включено навчання медпрацівників користуватися кодами, приведення нормативно-правової бази у відповідність до МКХ-11, перегляд підходів до фінансування за програмою медичних гарантій тощо.
Це означає, що на початку 2027 року українська система охорони здоров’я зобов’язана вступити у нову фазу, припинити використання МКХ10 і користуватися МКХ-11, чого дуже очікують усі дотичні до проблем аутизму: батьки, дорослі аутисти, лікарі, громадські організації тощо.

 Журнал «Аутизм сьогодні», квітень 2025р.


Співпраця 


13.05.2025 відбулась онлайн зустріч фахівців ІРЦ, педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої та спеціальної освіти (130 осіб) з Соломією АНДРУШКІВ, координаторкою проєкту TippyTalk UA в ГО «Говори!» (українська громадська організація, яка прагне популяризувати асистивні технології для спілкування, підтримки психічного здоров’я та благополуччя серед українців), щодо реалізації проекту «Застосування цифрових інструментів альтернативної і додаткової комунікації у роботі з дітьми з ООП». 

 Мета проекту: інформування про доступні цифрові засоби комунікації в Україні, розширення можливостей роботи закладів на прифронтових територіях України через застосування цифрових інструментів АДК та інших цифрових інструментів у роботі з дітьми з ООП, підтримка сімей, які мають дітей з мовленнєвими труднощами. 
Навчання по використанню застосунку TippyTalk та впровадженню його в навчальний процес. В організації зустрічі взяли участь фахівці ОРЦПІО КЗ «ЗОІППО» ЗОР Тетяна ВОЛОШИНА та Наталія МАРКО.






 

Дитячий аутизм: 6 найпоширеніших запитань до психіатра


 Оксана Михняк 29 квітня, 2025 

Батьки дітей, яким діагностують розлад спектру аутизму, стикаються із безліччю запитань. Ми зібрали для вас 6 найпоширеніших запитань, з якими батьки звертаються до психіатрів. 

 1. Якими є причини аутизму? 

Аутизм відносять до нейророзвиткових розладів — групи станів, для яких характерними є порушеннями в розвитку когнітивних функцій, комунікації, поведінки та/або моторних навичок. Ці порушення є наслідком аномального розвитку мозку, що може виявлятися в різних аспектах: від складнощів у взаємодії з іншими людьми до повторюваних або обмежених інтересів і поведінки. 
Аутизм має багато причин. Він виникає через поєднання генетичних факторів і впливу середовища. Науковці вже знайшли понад тисячу генів, які можуть бути пов’язані з аутизмом. Деякі зміни в генах виникають вперше саме у дитини (de novo мутації), а деякі можуть передаватися у спадок.
 Але найчастіше аутизм — це не “поломка” одного єдиного гена, а ціла комбінація дрібних змін у ДНК. Важливу роль також має вплив зовнішніх чинників під час вагітності або раннього розвитку, якщо генетична схильність вже є. Це можна уявити за допомогою метафори: генетика — наче зерно, а середовище — ґрунт. Яке саме зерно буде посіяне (тобто які гени має дитина) і в якому ґрунті воно ростиме (які умови зовнішнього середовища) — все це разом визначає, якою буде рослина, тобто якими саме виявами характеризуватиметься аутизм у конкретної людини. Саме тому аутизм називають спектром: він може виявлятися дуже по-різному — з різними особливостями поведінки, спілкування чи навчання. 

 2. Як і коли я можу зрозуміти, що є підстави для занепокоєння? Які “червоні прапорці” можуть вказувати на можливі ознаки Розладу спектру аутизму (РСА)? 

Важливо розуміти, що немає одного симптому, який би однозначно вказував на аутизм, і відсутність будь-якої з перелічених ознак не виключає можливий діагноз. 

Ознаки до 12-18 місяців:
-Дитина не реагує на своє ім’я до 12 місяців. 
-Не вказує на предмети, щоби поділитися інтересом до 14 місяців. 
-Не бере участі в рольових іграх (наприклад, не “годує” ляльку) до 18 місяців. 
-Уникає зорового контакту та часто надає перевагу бути на самоті. 
-Має труднощі з розумінням емоцій інших людей або з вираженням своїх власних почуттів. 
-Має затримку в розвитку мовлення та навичок спілкування. 
-Повторює слова або фрази безперервно (ехолалія). 
-Дає відповіді, які не мають зв’язку з питанням. 
-Має легку роздратування через незначні зміни в оточенні.
-Має інтенсивні й обмежені інтереси. 
-Може махати руками, трясти тілом або крутитися по колу. 
-Реагує незвично на звуки, запахи, смак, вигляд або тактильні відчуття. 

 3. Хто і як може діагностувати в дитини аутизм?

 Діагностика аутизму — це комплексний підхід, що поєднує різні обстеження. Основний діагноз ставить дитячий психіатр, використовуючи спеціалізовані методи оцінки соціальних та комунікаційних навичок, когнітивних та мовних здібностей. Для повнішої оцінки можуть залучати психологів, логопедів та лікарів суміжних спеціальностей (педіатрів чи неврологів). Крім того, проводять медичне обстеження для виключення фізичних проблем, наприклад, порушення слуху чи епілепсію, а також здійснюють оцінку поведінкових і психічних аспектів розвитку дитини. Це дозволяє отримати повну картину стану дитини і розробити індивідуальний план підтримки. 
Згідно з Міжнародною класифікацією хвороб 11-го перегляду (МКХ-11), аутизм поділяють на різні варіанти, залежно від наявності або відсутності порушень інтелекту та мови. Це дозволяє більш точно визначити рівень потреби в підтримці та визначити індивідуальні стратегії для лікування та підтримки. 
 -РАС з порушенням інтелекту та мови — коли є значні труднощі в когнітивному розвитку та мовному розвитку. 
 -РАС без порушень інтелекту та мови — коли інтелект і мова розвиваються в межах норми, але є труднощі в соціальній взаємодії та комунікації. 

 4. Чи є ліки від аутизму? Які існують методи допомоги для дитини з РАС? 


Оскільки аутизм є нейророзвитковим розладом, сьогодні немає ліків, які могли би його повністю вилікувати. Однак існують ефективні методи втручань:

-поведінкові втручання (Аpplied Behavioral Analysis, АВА); 
-втручання, націлені на розвиток спілкування (Picture Exchange Communication System, PECS); -втручання, націлені на навчання (Денверська модель втручання, Treatment and Education of Autism and related Communication handicapped Children program, TEACCH); 
-когнітивно-поведінкова терапія; 
-втручання, націлені на навички повсякденного життя; 
-підтримка спеціалізованих форм освітніх втручань (підбір оптимальної освітньої програми, залучення асистента, поведінкова терапія у школі з залученням вчителів, шкільного психолога тощо);-
-сенсорні втручання (коригування звуку, освітлення та обладнання, що можу значно зменшити проблеми, пов’язані зі сенсорними реакціями). 

Важливо також лікувати супутні розлади, наприклад, тривожність, порушення настрою, синдром дефіциту уваги з гіперактивністю, розлади поведінки, обсесивно-компульсивний розлад, тики тощо. Медикаментозна терапія може бути рекомендована для зменшення симптомів емоційних чи поведінкових розладів у дітей з аутизмом. 

 5. Чи ефективними є медикаментозні засоби? 

Деякі альтернативні підходи не мають наукового підтвердження ефективності та можуть бути шкідливими. Це стосується різних медикаментозних засобів для “покращення мозкової діяльності”, втручань із використанням клітинних технологій, а також методів стимуляції мозку. Окрім ризику для здоров’я, такі методи відволікають час, увагу та фінанси від дійсно ефективних доказових втручань. 

 6. Чи є ризик того, що наша друга дитина також може народитися з аутизмом, зважаючи, що в нас вже є дитина з аутизмом? 

 Так, на основі численних великих міжнародних досліджень ризик народження другої дитини з аутизмом у сім’ях, де вже є одна дитина з аутизмом, дійсно становить приблизно 10%–20%. Це значно вище, ніж у загальній популяції, де ризик становить 1%–2%. 
 
Публікація підготовлена за підтримки проєкту “Психічне здоров’я для України” #MH4U
мал.Максим Бровченко



Семінар-практикум 


23.04.2025 з нагоди Всеукраїнського дня психолога Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти був організований та проведений семінар-практикум «Розширюємо професійні горизонти», в якому взяли участь 55 педагогічних працівників ІРЦ м.Запоріжжя та області. 
В межах заходу були висвітлені такі питання:  Важливість забезпечення психологічного супроводу дітей з ООП після проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи фахівцями ІРЦ, Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО. Практичний аспект роботи з дітьми, які мають  соціоадаптаційні труднощі. Робота з батьками, Олена ЧУМАК, фахівець (консультант) КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Новомиколаївської селищної ради Запорізького району Запорізької області. Розвиток мотивації у дітей з ООП під час занять з соціально-побутового орієнтування, Катерина СЕМЕНЕНКО, фахівець (консультант) КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Кам'янської селищної ради Пологівського району Запорізької області. Практичний аспект роботи фахівців ІРЦ з дорослими у період воєнного стану, Інна САМОЙЛЕНКО, фахівець (консультант) КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Кам'янської селищної ради Пологівського району Запорізької області.





Просвітницька діяльність 

 
31 березня педагогами Бердянського ІРЦ було проведено семінар «Комплексний підхід до корекції стійкого дефіциту соціальної комунікації» приурочений до Всесвітнього дня поширення інформації про аутизм (02 квітня).

Під час семінару був здійснений огляд актуальних інструментів для оцінки розвитку навичок та побудови індивідуального плану навчання дітей з аутизмом та іншими порушеннями розвитку, з якими працюють педагоги ІРЦ. Освітяни громади були ознайомленні з інструментами оцінювання та моніторингу навичок розвитку ABLLS-R та VB-MAPP: визначення пріоритетів у навчанні, побудова мотиваційного підходу, ефективне використання підказок; оцінка бар'єрів у навчанні за програмою оцінки навичок мовлення і соціальної взаємодії для дітей з аутизмом та іншими труднощами. Також було висвітлене питання застосування сучасних цифрових інструментів альтернативної та додаткової комунікації.


 




Семінар-практикум

 

27.03.2025 педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь у семінарі-практикумі «Аналіз річних звітів інклюзивно-ресурсних центрів Запорізької області», спікери Тетяна ВОЛОШИНА, Наталія МАРКО, завідувач та методист ОРЦПІО. Впродовж семінару, в якому взяли участь 63 педагогічних працівника ІРЦ м. Запоріжжя та області, було підведено підсумки звітування директорів ІРЦ за 2024 рік в системі АС-ІРЦ за такими розділами:

Аналіз контингенту дітей з особливими освітніми потребами. 

Аналіз кадрового складу ІРЦ. 

Аналіз стану матеріально-технічного забезпечення ІРЦ.





Фотозвіт




Всесвітній день людей із синдромом Дауна щорічно відзначається 21 березня.



21 березня оберіть шкарпетки, які привернуть увагу!


Це можуть бути невідповідні шкарпетки або ваші найсміливіші та найбарвистіші шкарпетки, все, що вам подобається!

Ідея полягає в тому, щоб розпочати розмову, щоб коли люди запитали вас про ваші шкарпетки, ви могли сказати їм: «Я ношу їх, щоб привернути увагу до синдрому Дауна».

Тоді ви можете розповісти їм усе, що хочете, щоб вони знали про синдром Дауна.


Адвент календар поінформованості про синдром Дауна


Напередодні Всесвітнього дня людей із синдромом Дауна, 21березня, пропонуємо вам переглянути адвент-календар.





Участь  у проекті «Tippy Talk» 


 Фахівець (консультант) з дефектології комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської ради протягом січня-лютого 2025 року приймала участь у проєкті «Tippy Talk»  за підтримки Громадської організації «Говори». 
Цей проєкт є втіленням діджиталізації інклюзивної освіти в Україні. За 2 місяці учасники проєкту ознайомилися з наявним різноманіттям  інструментів альтернативної та додаткової комунікації (АДК), вправлялися у роботі із цифровим застосунком АДК «Tippy Talk», розібрали основні функції роботи застосунку «Я кажу». Застосунок «Tippy Talk» - це цифровий інструмент АДК за допомогою зображень, комунікатор та безпечний месенджер для дітей та дорослих, у яких відсутнє мовлення.



Фотозвіт

 

Нарада онлайн


 26.02.2025 відбулась нарада для фахівців ІРЦ «Звітування ІРЦ.
 Інформаційна наповнення та доступність веб-ресурсів ІРЦ». Спікери: Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач ОРЦПІО та Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО. У нараді взяли участь 39 педагогічних працівників Бердянського та інших ІРЦ Запорізької області. Під час наради було проведено аналіз заповнення розділів І-V форми звітності №1 в АС-ІРЦ «Звіт інклюзивно-ресурсного центру», інформаційної наповненості та доступності веб-ресурсів ІРЦ та обговорено поточні питання.




 Партнерство 

19.02.2025 педагогічні працівники КУ «ІРЦ» БМР у партнерстві з педагогами Бердянської гімназії № 5 «Перлина» провели зустріч з освітянами закладів освіти міста та батьками дітей з особливими освітніми потребами. 

Під час партнерського вебінару «Вплив методів арт-терапії на розвиток емоційно-вольової сфери учнів з особливими освітніми потребами» педагогами КУ «ІРЦ» БМР були проаналізовані перші кроки впровадження «Національної стратегії інклюзивного навчання», сучасні задачі інклюзивної освіти міста Бердянська та окреслено шляхи їх вирішення. 
Спікери загострили увагу про необхідність постійної психологічної підтримки як дітей, так і педагогів. Визнали, що одним із найкращих методів подолання страхів, депресій тощо є застосування у роботі різновидів арт- терапії. Творчий колектив Бердянської гімназії № 5 «Перлина» поділився статистичними даними проведення піврічного дослідницького проєкту «Вплив казки на емоційно-вольову сферу дитини з ООП». 

Практичний психолог гімназії «Перлина» № 5 розповіла про силу терапевтичних казок, як інтегрувати казкові елементи у навчальний процес, пояснила як скласти терапевтичну казку. Асистент педагога Оксана Бобошко та вчитель початкових класів Олена Ямпольська-Масляєва поділилися своїми практичними надбаннями при застосуванні казкотерапії в навчанні дітей з ООП. 
Учасники вебінару висловили щиру подяку за корисну, ґрунтовну роботу та практичні поради. Разом реалізуємо стратегічну ціль «Національної стратегії інклюзивного навчання»: підтримуємо та надихаємо мотивованих, кваліфікованих педагогічних працівників закладів Бердянської громади для надання якісних освітніх послуг.





 

Телебачення МТМ муніципальний канал м. Запоріжжя

Інклюзивна освіта-2025: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ, ПЛАНИ, ПЕРСПЕКТИВИ

31.01.2025



Стратегія 2025: підсумки та пріоритети. 


 31.01.2025 на базі Комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради відбулася семінар-нарада з питань інклюзивної освіти «Стратегія 2025: підсумки та пріоритети», в межах якої було підписано Меморандуми про співпрацю КЗ «ЗОІППО» ЗОР з громадськими організаціями «БСРПС» та «СТЕП». У заході взяли участь: Едуард ГУГНІН, ректор КЗ «ЗОІППО» ЗОР, доктор соціологічних наук, доцент; Юлія ПОГРЕБНЯК, проректор з науково-методичної роботи КЗ «ЗОІППО» ЗОР, кандидат наук з державного управління; 
 Тетяна ОЗЕРОВА, начальниця управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області;
 Єгор КОЧНЄВ, директор ГО «Безбар’єрне середовище, реабілітація та параолімпійський спорт»; 
 Олексій АГЄНТАЄВ, голова правління ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства»; директори ІРЦ Запоріжжя та Запорізької області (25 осіб). 
 Організатори Тетяна ВОЛОШИНА та Наталія МАРКО фахівці Обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти. 
 Мета заходу: визначити пріоритетні напрями співпраці в 2025 році КЗ «ЗОІППО» ЗОР та ІРЦ Запоріжжя та Запорізької області. 
 Учасники семінару-наради обговорили шляхи розширення партнерської взаємодії з громадськими, благодійними організаціями, міжнародними фондами, визначили перспективні напрями спільних ініціатив; проаналізували ефективність діяльності ОРЦПІО та ІРЦ у контексті реалізації Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання.



Фотозвіт:
 

Нарада ОРЦПІО

22.01.2025 педагогічні працівники Бердянського ІРЦ взяли участь у нараді ОРЦПІО «Заповнення форми звітності № 1-ІРЦ (річна) в АС-ІРЦ «Звіт інклюзивно-ресурсного центру». Спікери: Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач ОРЦПІО та Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО. У нараді взяли участь 72 педагогічних працівника ІРЦ. Під час наради було обговорено заповнення форми звітності №1 в АС-ІРЦ «Звіт інклюзивно-ресурсного центру», зокрема розділів: 
розділ I «Контингент дітей (осіб) з особливими освітніми потребами»; 
розділ II «Кадрове забезпечення ІРЦ»; 
розділ III «Відомості про приміщення»;  
розділ IV «Відомості про використання інформаційних технологій та мультимедійного обладнання”; 
розділ V «Відомості про використання корекційних засобів та дидактичних матеріалів”.


Презентація:
 

Європейські стандарти освіти КПТ в Україні!




 




Ціль Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії - розвиток в Україні якісних навчальних програм з когнітивно-поведінкової терапії (КПТ) та інших доказових форм психотерапевтичної допомоги. Лише якісна освіта, що реалізується у відповідності до сучасних міжнародних стандартів, може стати дорогою до розвитку в Україні КПТ як методу, до формування професійної спільноти і, зрештою, до відкриття можливостей для більшої кількості людей отримати ефективну психотерапевтичну допомогу.







Проєкт Закону про систему охорони психічного здоров`я в Україні






15.01.2025 Верховна Рада України ухвалила в другому читанні законопроєкт №12030 «Про систему охорони психічного здоров’я», що передбачає створення законодавчого підґрунтя для побудови системи надання послуг з охорони психічного здоров’я з урахуванням кращих міжнародних практик та досвіду реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», започаткованої за ініціативи Першої Леді України Олени Зеленської. 

Зокрема, він спрямований на:
 - зменшення стигматизації психічних розладів через освітні кампанії, соціальні ініціативи та медіа підтримку; 
 - впровадження механізмів контролю за якістю медичних послуг через створення стандартів, заснованих на міжнародних рекомендаціях, сертифікацію фахівців у сфері психічного здоров'я;
 - адаптацію вітчизняної системи охорони психічного здоров'я до сучасних вимог ВООЗ та стандартів Європейського Союзу.
Посилання: Проект Закону про систему охорони психічного здоровʼя в Україні
 

Співпраця з громадською організацією «Говори!» 


14.01.2025 в межах співпраці з громадською організацією «Говори!», в онлайн-форматі розпочалось навчання педагогічних працівників Бердянського й інших ІРЦ Запорізької області та ОРЦПІО за програмою проєкту «TippyTalk на прифронтових територіях». Метою проекту є розширення можливостей роботи ІРЦ через застосування цифрових інструментів АДК та інших цифрових інструментів у роботі з дітьми з ООП.




 

Онлайн курс 13.01.2025


За підтримки UNICEF педагогічні працівники Бердянського ІРЦ з педагогами інших ІРЦ Запорізької області та ОРЦПІО розпочали навчання на онлайн курсі “Використання ABLLS-R для оцінювання учнів з ООП й написання мультидисциплінарних SMART-цілей та використання методів Прикладного Аналізу Поведінки для навчання”, який розроблено Українським інститутом прикладного аналізу поведінки. Навчання відбувається в рамках виконання проєкту “Покращення інклюзивної освіти для дітей з особливими потребами у Дніпропетровській та Запорізькій областях” БО “БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД “СТРІТ ЧАЙЛД Україна” та ГО “Стратегії і технології ефективного партнерства”.

 

Нарада 09.01.2025 


Педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь в онлайн-нараді педагогічних працівників ІРЦ «Аналіз змін нормативно-правових документів» під керівництвом Тетяни ВОЛОШИНОЇ (завідувач ОРЦПІО). Впродовж заходу 72 учасника аналізували нормативно-правові документи та обговорювали питання рекомендовані до внесення в річний план установ на 2025 рік.




 

Участь Бердянського ІРЦ в Командах супроводу 


Продовжуючи співпрацю із закладами освіти міста Бердянська, педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу учнів з особливими освітніми потребами ЗЗСО, що є важливою складовою ефективної підтримки дітей із різними освітніми труднощами. Під час зустрічей учасники команд супроводу надали інформацію про особливості розвитку учнів початкової ланки, позначили їх інтереси, труднощі, освітні потреби визначені в адаптаційний період у першокласників, провели моніторинг виконання ІПР дітей 2-4 класів. Також учасники засідання команди супроводу акцентували увагу на продовження роботи по створенню належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище. Педагоги надали відповіді на запитання батьків дітей з ООП. Також були озвучені прогреси розвитку учнів початкової та середньої ланок навчання, порушенні питання щодо необхідності коригування ІПР відповідних осіб.




 

Роль фахівця з раннього втручання в команді психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти.

24.12.2024 педагогічні працівники Бердянського ІРЦ взяли участь у вебінарі «Роль фахівця з раннього втручання в команді психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти під час переходу дитини від послуги раннього втручання до послуг у сфері дошкільної освіти», яку провела Асоціація працівників дошкільної освіти.




Нарада ІРЦ 

23.12.2024 педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь у нараді ОРЦПІО «Аналіз формування кількості висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів». Спікери: Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач ОРЦПІО, Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО. В нараді взяли участь 61 педагогічний працівник ІРЦ.



Презентація
 

Конкурс малюнків «Мій ідеальний подарунок».


«Бердянськ фестивальний, святковий, буденний

У наших серцях, ніби пісня, луна!».

 «Бердянськ! Ти справді «Дар від Бога»,

Степів і моря благодать!»

Ольга Будугай

  Це ще раз підтвердив конкурс дитячих малюнків до Дня Святого Миколая, проведений на початку грудня комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» м. Бердянськ. У нашому місті дуже багато талановитих дітей, і не зважаючи на нелегкі часи вони продовжують мріяти, творити і радіти. До фахівців центру прийшла шалена кількість малюнків на тему «Мій ідеальний подарунок».  

Переглянувши малюнки, знову приходять строчки Ольги Будугай:

                                                                                           Всім серцем линуть внуки й діти

                                                                                           До мирних затишних осель.

      Щира подяка закладам освіти м. Бердянська, особливо ЗЗСО № 5 та Бердянського ліцею «Сузір’я», за активну участь у конкурсі малюнків.

      Зі святом вітаємо малечу  і бажаємо, щоб Миколай Чудотворець почув наші молитви й у нашому житті панували любов та щастя!  Нехай віра в чудо допомагає долати будь-які перешкоди, дарує надію, вселяє впевненість у щасливий результат дитячих добрих починань!

Мій ідеальний подарунок



Школи благодійності (інклюзія)

з 02 грудня до 05 грудня 2024 року педагоги Бердянського ІРЦ приєднатися до
заходу  Школи благодійності (інклюзія) для педагогів, яку відбулася в межах міжнародного благодійного руху “Щедрий вівторок”.

Організатор заходів: Національний банк України.
Партнери проєкту: БФ “Zagoriy Foundation”, ГО “Відчуй”, БФ “Життєлюб”, сучасна клініка протезування “Superhumans Center”, БФ “Let’s Help”, Академія турботи “Ізі”, БФ “Побач перемогу”.

Школа благодійності (інклюзія) – це освітній проєкт для педагогів, мета
якого – поширення знань і формування культури інклюзії в суспільстві за
допомогою освітніх заходів і благодійних ініціатив. 
Проєкт покликаний навчити правилам етичного спілкування з людьми з інвалідністю, підвищити обізнаність про їх потреби, а також допомогти створити безбар’єрне середовище в різних сферах життя. 
 
Учасники дізналися:
 про те, як створити комфортне та інклюзивне середовище для людей з порушеннями слуху і зору, опанувати основні навички жестової мови;
про етику спілкування з людьми з протезами, а також про ідеї та ініціативи допомоги людям, що можна реалізувати в закладах освіти;
про ідеї проєктів для закладів освіти щодо підтримки людей старшого віку;
 про те, як мотивувати дітей і молодь долучатися до благодійності, та
отримають практичні поради від представників благодійних фондів.

Марафон добрих справ:
Марафон добрих справ – це освітня ініціатива, де діти та молодь навчаються
благодійництву, роблять добрі справи та діляться в соціальних мережах
результатами.

 Як долучитися до Марафону?
1. Зареєструйтеся для участі в Марафоні.
2. Зробіть добрі справи до 25 грудня 2024 року.
3. Розкажіть про свої добрі справи в соцмережах.
Додавайте хештеги #ЩедрийВівторок, #МарафонДобрихСправ і відмічайте освітні ресурси Національного банку України:
4. @harazd.bank.gov.ua 
@harazd_nbu
@talan.nbu  
5. Подайте звіт про добрі справи з 26 до 31 грудня 2024 року на електронну
адресу: talan@bank.gov.ua.
Інформацію у звіті потрібно надавати про добрі справи, зроблені у 2024 році.
6. Продовжуйте робити добрі справи, наступного року розкажіть нам про них.




Семінар-практикум «Теорія і практика формування здорової харчової поведінки людини»


04.12.2024 педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь в семінарі-практикумі «Теорія і практика формування здорової харчової поведінки людини», який провели педагоги кафедра РПЗСЖ  ЗОІППО спільно з управлінням державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізької області. На семінарі окрім основних нормативно-правових актів для організації здорового харчування дітей в організованих колективах, були висвітлені питання про зміни до норм та підходів в організації харчування, чим обумовлені ці зміни, відповідність структури харчування дітей всіх вікових груп сучасним тенденціям здорового харчування, про зміни в законодавстві щодо фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах та енергії, зв’язок між харчуванням та виникнення неінфекційних захворювань таких, як ожиріння, діабет, серцево-судинні та інші захворювання.



 

Діалог-сесія 

03.12.2024 з метою реалізації заходів згідно з Меморандумом про співпрацю із ГО DOCCU щодо впровадження Швейцарсько-українського проєкту «DECIDE – Децентралізація для розвитку демократичної освіти» Комунальним закладом «Запорізькій обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради було проведено діалог-сесію «Перший рівень підтримки для дітей з особливими освітніми потребами: досягаємо успіхів у навчанні разом», в якому взяли участь 328 педагогічних працівників Запорізької області, у тому числі фахівці Бердянського ІРЦ. Спікери: Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, Наталія МАРКО, методист обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти. Впродовж заходу були розглянуті питання первинної оцінки потреб дитини у закладі освіти та організації І рівня підтримки учнів, які її потребують.

Презінтація
 

Інформаційно-просвітницький захід «Як говорити з дітьми про інвалідність» 



03 грудня 2024 року в закладах освіти міста Бердянська відбувся інформаційно-просвітницький захід «Як говорити з дітьми про інвалідність» приурочений до Міжнародного дня людей з інвалідністю. З метою привернення уваги до труднощів людей з інвалідністю, захисту їхніх прав, гідності і благополуччя фахівцями КУ «ІРЦ» БМР були підготовлені та надані матеріали для проведення виховних годин в закладах освіти міста Бердянська. Завдяки узгодженій співпраці між інклюзивно-ресурсним центром та закладами освіти міста було організовано та проведено заходи для розвитку наскрізного принципу врахування соціальної залученості, недискримінації та поваги до прав людини, партиципації та згуртованості. КУ «ІРЦ» БМР висловлює вдячність закладам освіти за проведення інформаційно-просвітницьких заходів та надані світлини. Додатково відмічаємо креативність та відкритість педагогічних працівників освіти міста.


 

Як створити суспільство, де можна бути собою без сорому?



Хтось з учнів фарбує волосся у синій, хтось — не їсть м’ясо, а хтось — спілкується жестовою мовою. Але це не визначає їх та не робить гіршими чи кращими. Ми всі унікальні. Тому важливо створювати інклюзивне суспільство. Те, яке поважає і приймає різноманітність кожного й кожної, створюючи рівні умови для всіх.

Спеціально перед Міжнародним днем людей з інвалідністю EdEra у партнерстві з Радницею-уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дарʼєю Герасимчук та ЮНІСЕФ підготувала Перший всеукраїнський урок про інклюзивність. Він допоможе учням краще зрозуміти:
- що таке інклюзивність;

- чому інклюзивність — це про всіх; 

- як створити толерантне суспільство;

- як бачити в кожному та кожній особистість.

 Мета цього уроку — донести до дітей одну просту, але важливу думку: кожна людина — це насамперед особистість. 

Чому важливо говорити з дітьми про інклюзивність та різноманіття?

Це дозволяє бачити світ та можливості у ньому ширше. 

Це зменшує барʼєри у взаємодії з іншими. 

Це допомагає краще розуміти досвіди інших та проявляти більше емпатії.

Ваш приклад відкритого діалогу про інклюзивність може стати натхненням для дітей та навчить поважати інших. 

Проведіть цей урок дітям у своїй школі — це важливий крок, який допоможе побудувати суспільство, де кожен та кожна, незалежно від будь-яких ознак, відчуває себе прийнятим чи прийнятою.

Завантажуйте безоплатні матеріали за покликанням

Форма зворотного звʼязку для вчителів про проведення уроку

Усі вчителі, які проведуть Перший всеукраїнський урок про інклюзивність, отримають сертифікати. А найкращі історії про досвід проведення уроку та особистий досвід, повʼязаний з темою інклюзивності, будуть опубліковані в соціальних мережах ЮНІСЕФ.


Урок створений у межах комунікаційної кампанії про інклюзивність «Діти як діти», яка реалізована Дар’єю Герасимчук, Радницею-уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації, спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ).

 

Всеукраїнський урок про інклюзивність та безбар’єрність
до Міжнародного дня людей з інвалідністю


27 листопада педагоги Бердянського ІРЦ прийняли участь в заході в межах Першого всеукраїнського уроку про інклюзивність, який був приурочений до 3 грудня — Міжнародного дня людей з інвалідністю. 
На вебінарі було висвітлено питання інклюзивності, її важливість у школі, як коректно говорити на тему різності та інвалідності. Пі час вебінару учасники прослухали лекцію від Радниці-уповноваженої Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації, СЕО ГО «Відчуй», експертки з інклюзивності Дарʼї Герасимчук. Дарʼя має 9-річний досвід роботи вчителькою в сільській місцевості (свій перший урок для дітей провела у 18 років), а також є мамою дитини з порушенням слуху. Захід відбувся в межах кампанії «Діти як діти», створеної Радницею- уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дарʼєю Герасимчук у партнерстві з ЮНІСЕФ.



Конспект тренінгу. GESI — це концепція, яка допомагає покращити
доступ до продуктів та послуг для всіх.
Матеріали вебінару:

Перший всеукраїнський урок про інклюзівність:
 



Презентація проєкту ГО "Говори!"


12.11.2024 за сприяння ОРЦПІО, відбулась презентація проєкту ГО “Говори!” “TippyTalk на прифронтових територіях”, метою якого є розширення можливостей роботи інклюзивно-ресурсних центрів через застосування цифрових інструментів АДК у роботі з дітьми з ООП, в якому взяли участь педагоги Бердянського ІРЦ. Спікер: координатор проєкту Соломія Андрушків.


 

Панельна дискусія

11.11.2024


 Ведення обліку осіб з ООП є необхідною умовою для забезпечення їхніх прав на якісну освіту, особливо в умовах воєнного стану. Систематичний збір, аналіз та використання даних обліку дозволяють приймати обґрунтовані рішення, розробляти ефективні програми та сприяти розвитку інклюзивної освіти в Україні. 11.11.2024 в межах Всесвітнього дня науки в ім’я миру та розвитку - 2024 та швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (реалізація ініціативи «Стаємо сильнішими разом!»), Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти було проведено панельну дискусію «Ведення обліку осіб з ООП в інклюзивно-ресурсних центрах: проблемні аспекти», в якій взяли участь всі педагоги Бердянського ІРЦ. Під час заходу було обговорено теоретичні засади ведення обліку осіб з ООП в ІРЦ (правове регулювання, цілі, завдання та види обліку); переваги електронного документообігу та захист даних у Інтернет-мережі; перспективи розвитку, оптимізації та автоматизації процесів обліку. 



Фотозвіт

Презентація




Підсумки осіннього сезону виробничої практики 

Логічним продовженням плідної співпраці Бердянського інклюзивно- ресурсного центру з БДПУ сталося звітування студентів про проходження осінньої виробничої діагностичної практики. У диспуті практиканти висловили свої думки щодо значення оцінки розвитку дитини в інклюзивній освіті. Діагностика всебічного розвитку дітей – це складний, але необхідний процес, який дозволяє вчасно виявити особливості та можливі труднощі в розвитку. Здобувачі вищої освіти переконалися на власному досвіді, що психолого-педагогічна діагностика дозволяє зрозуміти особливості емоційного, когнітивного та поведінкового розвитку дитини. Під час зустрічей було підкреслено, що завдяки вчасній діагностиці можна оцінити сильні та слабкі сторони дитини у декількох напрямках, означити індивідуальні стратегії для її розвитку під час навчанні. Також студенти презентували свої напрацювання для діагностики мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку, оцінки навчальних труднощів дітей молодшого шкільного віку та творчі роботи. Сповненні педагогічним натхненням студенти-практиканти повернулися до навчання.




Zoom -зустріч

01.11.2024 відбулась зустріч онлайн завідувача ОРЦПІО Тетяни ВОЛОШИНОЇ з директорами ІРЦ щодо можливості взяти участь у проєкті TippyTalk UA ГО "Говори!". Одним із напрямів розвитку програми TippyTalk є онлайн-проект “TippyTalk на прифронтових територіях”. Його реалізація може підсилити роботу інклюзивно-ресурсних центрів у Запорізькій області.

Про проєкт за покликанням


 


Просвітницька діяльність.

 Бердянський інклюзивно-ресурсний центр (в.о. директора Тетяна ТХОРЕНКО) активно впроваджує інформаційно-просвітницьку діяльність та надає методичну підтримку педагогічним працівникам закладів освіти. У контексті співпраці з Бердянським державним педагогічним університетом, восени стартував черговий сезон виробничої практики здобувачів вищої освіти бакалаврату та магістратури факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти Бердянського державного педагогічного університету за спеціальністю «Спеціальна освіта» на базі Бердянського ІРЦ. Фахівці центру активно взаємодіють зі студентами-практикантами шляхом залучення їх до розроблення дидактичних матеріалів для дистанційного навчання та діагностики, створення яскравих презентацій, проведення консультацій з метою підвищення рівня педагогічної майстерності. Кожен здобувач вищої освіти має можливість проявити свою креативність та творчість, відчути себе фахівцем своє справи.

Фотозвіт












09.10.2024 Відбулась нарада директорів ІРЦ

“Підвищення кваліфікації педагогічних працівників ІРЦ”


Спікери: Тетяна ГУРА, проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності, доктор психологічних наук, професор; Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач ОРЦПІО; Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО. Впродовж заходу були висвітлені питання підвищення професійної компетентності директорів та фахівців ІРЦ та надані рекомендації щодо оформлення замовлень на КПК, які відбуваються в КЗ “ЗОІППО” ЗОР за сприяння Державної служби зайнятості. У нараді взяли участь 37 осіб.



 

Участь Бердянського ІРЦ у педраді

 30.09.2024 фахівець (консультант) з дефектології Бердянського ІРЦ Тхоренко Тетяна взяла активну участь у педраді Бердянської гімназії № 3 «Сузір’я». Оскільки одним із провідних напрямів роботи закладів освіти є інклюзивне навчання, Тетяна Тхоренко актуалізувала стратегічні цілі, завдання Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року, ознайомила з Операційним планом заходів з реалізації у 2024-2026 роках цієї стратегії. Під час засідання було зроблено акцент на ефективні форми та інструменти оцінювання дітей з ООП шляхом опрацювання методичних рекомендацій МОН. У доброзичливій атмосфері педагоги обмінялися досвідом з організації освітнього процесу на всіх рівнях загальної середньої освіти.









       Участь у КППС

 Педагоги Бердянського інклюзивно-ресурсного центру (в.о. директора Тхоренко Т.В.) у період з 16.09.2024 по 20.09.2024 взяли участь у засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами закладів загальної середньої освіти міста Бердянська. 



Під час засідань було означено освітні труднощі учнів з ООП, переглянуто їх рівні підтримки, педагогами ІРЦ надані рекомендації щодо організації корекційно- розвиткової роботи у ЗЗСО м. Бердянська відповідно до операційного плану заходів реалізації «Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року». Підсумком плідної роботи учасників команд психолого-педагогічного супроводу було: оновлення ІПР учнів з ООП, визначено ефективні умови по інтеграції їх в освітнє середовище згідно з реаліям сьогодення.

17.09.2024р. в межах Тижня освіти дорослих – 2024 педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь у вебінарі «Бізіборд - джерело формування та розвитку практичних умінь і навичок дитини з ООП», який був проведений обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти (завідувач Тетяна ВОЛОШИНА, методист Наталія МАРКО).



Презентації: https://drive.google.com/drive/folders/1cegAfBhltLcjD8dYxKNQGrcPZsWsrmlT



Практикум 12.09.2024 в межах Тижня освіти дорослих– 2024 Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти був проведений практикум «Попередження професійного вигорання фахівців ІРЦ", який відвідали педагоги Бердянського ІРЦ разом з 97 педагогічними працівниками закладів освіти Запорізької та інших областей України. 




Під час заходу учасники згадали походження терміну “професійне вигорання”; дізналися про його фази розвитку та ознаки; ознайомилися з діагностичними методиками, щодо виявлення рівня розвитку синдрому та його окремих складових; спільно (з використанням Zoom дошки) визначили причини проявів професійного вигорання та отримали практичні поради, які сприятимуть поліпшенню психоемоційного стану педагогів.

Презентація:https://docs.google.com/presentation/d/134lFOSsfMukVenwytmBiAPa9p7In5k8X5nSIRFGYGdw/edit#slide=id.p1

Фотозвіт: https://photos.google.com/share/AF1QipOBRxBuK9-blk-TkYDNmYkBsmtM7bYrlYBTrMCoBMnE_VaquxMauR47k0bXcRrbgw?pli=1&key=LU5wNy1hT2RvSkc2MlRvZ3dPOHB2WVp1QVFld2N3



27-28.08.2024 Фахівці ІРЦ відвідали в онлайн-режимі традиційну серпневу веб-конференцію для педагогічних працівників «Вчені НАПН України – українським учителям» Національної академії педагогічних наук України, зокрема секцію «Особливості організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами». 



Матеріали за посиланням:



 26.08.2024 Фахівці ІРЦ взяли участь у щорічній Всеукраїнській освітній конференції «Серпнева–2024» Міністерства освіти і науки України. 


Організація та проведення заходу здійснювалося за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», що впроваджується в Україні консорціумом у складі ГО DOCCU та Цюрихського педагогічного університету за підтримки Швейцарії, а також Програми EGAP, що фінансується Швейцарією та виконується Фондом Східна Європа. Під час заходу ключові спікери розповіли про трансформацію системи освіти та її роль у розвитку суспільства. Крім того, учасники конференції поговорили про освіту як стратегію держави, навчання в умовах війни, відновлення доступу до освіти, реформу профільної середньої освіти, профтехи, позашкілля, а також про те, як цифровізується освіта в Україні.

22.08.2024 у межах «Серпневих студій 2024» фахівці Бердянського ІРЦ прийняли участь у вебінарі «Особливості організаційної, методичної, діагностичної та корекційно розвиткової роботи фахівців ІРЦ у 2024-2025 навчальному році», який був проведений обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти.

 

Педагогічні працівники ОРЦПІО (завідувач Тетяна ВОЛОШИНА, методист Наталія МАРКО) ознайомили фахівців ІРЦ зі змінами, що відбуватимуться у 2024-2025 навчальному році у роботі установ відповідно до Операційного плану заходів з реалізації у 2024-2026 роках Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 р., оновленої нормативно-правової бази, зокрема Положення про інклюзивно-ресурсний центр, та зорієнтували учасників вебінару на планування своєї діяльності з урахуванням нових тенденцій розвитку інклюзивної освіти.

Презентація:https://docs.google.com/presentation/d/1VNwR2Wv8rZvGxjpREH5yLWoo_XoQQI3FPFEaXT6-9J8/edit#slide=id.g2206caed3a1_1_0

12.06.2024 педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь у семінарі-нараді "Партнерство: умова досягнення успіху", організованому ОРЦПІО на базі КЗ "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ЗОР

З вітальним словом до присутніх звернувся Едуард ГУГНІН, доктор соціологічних наук, в.о. проректора з НМР КЗ «ЗОІППО» ЗОР, який оголосив подяки за сумлінне виконання професійних обов’язків, досягнуті результати та плідну співпрацю у справі розвитку системи інклюзивної освіти в Запорізькій області Тетяні ОЧЕРЕТНЮК, директору  ІРЦ по Олександрівському району м. Запоріжжя, Богдану СІЧКАРЮ, директору ІРЦ по Шевченківському району м.Запоріжжя, Олені ГОЛОВКІНІЙ, директору КУ «ІРЦ» Кам'янської селищної ради Пологівського району, Ліані КОРОТКОВІЙ, директору КУ «ІРЦ» Оріхівської міської ради, Ірині СОКОЛОВІЙ, директору КУ «ІРЦ» Новомиколаївської районної ради. Про кадрове забезпечення ІРЦ розповіла Ірина СІГАКОВА, начальник відділу підтримки та розвитку інклюзивної освіти КУ «ЦЕНТР ФСА» ЗОР. Ганна КУКУРУЗА, доктор психологічних наук, завідувач відділення психології розвитку ДУ «Інститут охорони здоров'я дітей та підлітків НАМН» президент Української асоціації раннього втручання презентувала доповідь «Послуга раннього втручання: можливості та особливості впровадження». Наталія ПЕТРУШИНА, лікар фізичної реабілітації КУ «ЗОСБД «Сонечко» ЗОР  поділилася досвідом «Впровадження послуги раннього втручання на базі КУ «Запорізький обласний спеціалізований будинок дитини «Сонечко» ЗОР». Тетяна ВОЛОШИНА та Наталія МАРКО, завідувач та методист ОРЦПІО, оприлюднили результати анкетування «Аналіз статистичної інформації стану здійснення кваліфікованого  супроводу та надання психолого-педагогічних послуг педагогічними  працівниками ІРЦ мешканцям Запорізької області  у період воєнного стану».



_________________________________________________________________________



10 червня 2024 року педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь в  науково-методичному челенджі «Стратегії сприяння інклюзії в сфері безпеки та здоров'я», який проводився фахівцями кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя КЗ «ЗОІППО» ЗОР з нагоди відзначення 30 річниці Саламанської декларації.

Під час заходу були висвітлені важливи питання:
  • Вплив травми та її прояви у поведінці та навчанні дитини. Чк освітяни можуть підтримати дітей, які пережили травму;
  • Про соціальний проєкт «Обійми для кожного, хто потребує»;
  • Про безкоштовну платформу для навчання та розвитку дітей та дорослих;
  • Відео цикл «Академія відповідального батьківства» та багато інших цікавих пропозицій.
                     

_______________________________________________


28 травня 2024 року педагоги Бердянського ІРЦ взяли участь в онлайн-семінарі для територіальних громад, присвяченому основним викликам та можливим рішенням у сфері освітньої безбар'єрності.


Це четвертий з серії семінарів, які покликані дати лідерам громад більше знань та інструментів для реалізації політики безбар'єрності на локальному рівні, допомогти у плануванні та реалізації проектів з розбудови безбар'єрного простору у містах, селах та селищах України.
Захід організовано у співпраці Радниці-уповноваженої  Президента України з питань безбар'єрності та Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України за підтримки проєкту Ради Європи "Посилення соціального захисту в Україні", що має на меті сприяння в наданні можливості користуватися підвищеним рівнем соціальних прав та соціального захисту.





Підведення підсумків роботи та визначення освітньої траєкторії на наступний рік


27.05.2024 фахівцями комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської
ради було проведено семінар для педагогічних працівників освітніх закладів міста та району:
“РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ІПР, НАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ПОСЛУГ ДІТЯМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ  У 2023-2024 н.р."
Під час заходу було
- проаналізовано інформацію проведеного річного моніторингу та підбито підсумки роботи
команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти міста та району за 2023-2024
навчальний рік щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з
особливими освітніми потребами (фахівець (консультант) з психології Кідалова О.І.);
- висвітлено інформаційні матеріали щодо навчальної програми з підтримки людей, що горюють,
формування чіткого уявлення про те, як  правильно надавати першу психологічну допомогу,
ознайомлення з тими правилами, які вчать нас, чого треба уникати під час надання психологічної
підтримки людям , що горюють. 
Безкоштовний доступ до своїх навчальних матеріалів з програми "Shapes Of Grief"(«Форми горювання»)відзначеної багатьма нагородами програми, яка спирається на передові дослідження у цій сфері та має велику освітню цінність надає Ліз Ґлісон, ліцензована психотерапевтка і відома в Ірландії фахівчиня з горювання, (фахівець-консультант з логопедії Сєйтмємєтова О.О.) 
Також у рамках постійного модуля семінарів «Обмін досвідом» виступили спікери від
ЗЗСО №№ 5,11 та ЗДО № 27 міста Бердянська, які яскраво на сучасному рівні презентували
інноваційні техніки проведення корекційно-розвиткових занять в онлайн-форматі з дітьми з ООП.
Підсумовуючи роботу семінару, хотілося б відмітити, що озвучення труднощів, презентація успіхів дали можливість
означити освітню траєкторію інклюзивного навчання у закладах освіти міста на наступний навчальний рік



 






Всеукраїнський науково-практичний семінар

 25.04.2024 спеціалісти Бердянського ІРЦ взяли участь у Всеукраїнському науково-практичному семінарі «Стратегії функціонування інклюзивно-ресурсних центрів в умовах війни: нормативно-правові та організаційно-методичні аспекти».

Фасилітативна сесія

22.04.2024 відбулась фасилітативна сесія " Соціальна відповідальність як складова стратегії управління сучасним закладом освіти", присвячена ВСЕСВІТНЬОМУ ДНЮ ТВОРЧОСТІ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, в якій взяли участь педагоги Бердянського ІРЦ.
Спікер : Тетяна КРАВЧЕНКО, к.держ.упр., доц. кафедри менеджментуосвіти та психології КЗ "ЗОІППО"ЗОР.




ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ

22 .04.2024 у рамках Тижня психології кафедрою прикладної психології та логопедії Бердянського державного педагогічного університету  було проведено загальноуніверситетський партнерський ворк - шоп "Соціальний та емоційний інтелект: чи мають значення?"(спікерки: Любов СПІВАК, професорка кафедри психології та Олена СТАРИНСЬКА, доцентка кафедри прикладної психології та логопедії), в якому взяли участь педагогічні працівники Бердянського ІРЦ.
На заході учасники мали можливість дізнатися про способи трансформування власних емоцій зі сфери несвідомого до свідомого, про наукові здобутки у сфері розвитку соціального та емоційного інтелектів, про те, які навички важливіші hard чи soft skills, потренуватися передавати свої емоції за допомогою слів та міміки.
Соціальний інтелект було розглянуто як пізнавальну специфічну здатність особистості, що забезпечує успішну взаємодію з людьми. Емоційний інтелект було охарактеризовано як сукупність ментальних здібностей, знань і компетенцій, що дають людині можливість успішно надавати раду у різних життєвих ситуаціях



                     


19.04.2024 відбувся науково-практичний семінар «Інклюзія в освітньому процесі», організований Центральноукраїнським інститутом розвитку людини, Кіровоградським обласним інститутом післядипломної освіти імені Василя Сухомлинського, Інклюзивно-ресурсним центром №1 Кропивницької міської ради, Кропивницьким міським центром комплексної реабілітації та надання соціальних послуг для осіб з інвалідністю, в якому взяли участь фахівці Бердянського ІРЦ. Під час семінару обговорювались важливі аспекти впровадження принципів інклюзії в освітній процес, відбувся обмін  досвідом та знаннями щодо створення доступного освітнього середовища.



«Аукціон творчих ідей»

12.04.2024 фахівцем (консультантом) Бердянського інклюзивно-ресурсного центру Тетяною ТХОРЕНКО у рамках  успішної співпраці з Бердянським державним педагогічним університетом було проведено  «Аукціон творчих ідей». На заході здобувачі вищої освіти, які проходили волонтерську пропедевтичну практику  на базі  КУ «ІРЦ» БМР, презентували свої педагогічні наробки, відеоогляди дидактичних ігор власного виробництва, поділилися вмінням акумулювати передовий педагогічний досвід, удосконалити лінгвістичні, комунікативні, мовленнєві компетенції. Оцінювання робіт було проведено у форматі порад практикантам щодо створення індивідуального педагогічного стилю.

Також Тетяною ТХОРЕНКО за допомогою інтерактивного навчального застосунка Wordwall було розроблено та проведено тест-вікторину набутих знань щодо особливостей роботи ІРЦ. Такі заходи допомагають зробити наступний крок до педагогічної майстерності, підготувати нові енергійні фахові кадри, а студентам ефективно оволодіти системою професійних умінь.



НАВЧАЛЬНО - ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР ОРЦПІО


03.04.2024 директор та фахівці КУ ІРЦ БМР взяли участь у навчально - практичному семінарі ОРЦПІО “Аналіз річних звітів інклюзивно-ресурсних центрів Запорізької області”, 
 на якому спікери Тетяна ВОЛОШИНА, завідувач, та Наталія МАРКО, методист ОРЦПІО підвели підсумки звітування директорів ІРЦ за 2023 рік  за такими розділами:
  - Аналіз контингенту дітей з особливими освітніми потребами
                - Аналіз кадрового складу ІРЦ. 
                - Аналіз стану матеріально-технічного забезпечення ІРЦ
У заході взяли участь 72 педагогічних працівника ІРЦ м. Запоріжжя та області. Учасників привітали доктор соціологічних наук, в.о. проректора з науково-методичної роботи КЗ “ЗОІППО” ЗОР Едуард ГУГНІН та начальник відділу підтримки та розвитку інклюзивної освіти ДОН Ірина СІГАКОВА.







   ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ 

ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО АУТИЗМ    

2 квітня фахівцями Бердянського ІРЦ у рамках марафону з використання методів сенсорної інтеграції в системі роботи з дітьми з ООП було проведено вебінар
 "Використання методів сенсорної інтеграції для покращення роботи м’язів артикуляційного апарату".
У заході взяли участь педагоги команд психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП міста Бердянська та його району, батьки дітей з ООП та здобувачі вищої освіти Факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти БДПУ.
Фахівець (консультант) з логопедії Олена Сейтмємєтова ознайомила учасників з методами сенсорної інтеграції, які дозволяють покращити корекційно-розвиткову роботу з дітьми з функціонально-мовленнєвими порушеннями.
Під час проведення заходу розкривалися важливі аспекти сенсорної інтеграції як структуризації відчуттів, важливість застосування її для корекції сенсорної дезінтеграція у дитини з розладами спектру аутизму. Також фахівці закцентували увагу на питаннях проблематики пропущення розпізнавання симптоматики РСА у дітей або підлітків з розладами шкільних навичок, інтелектуальними порушеннями та замаскування ознак або симптомів у дітей старшого віку чи підлітків захисними механізмами та/або сприятливим середовищем





Ділова зустріч 


06.03.2024 фахівці комунальної установи "Інклюзивно - ресурсний центр" Бердянської міської ради взяли участь у зустрічі фахівців ОРЦПІО Тетяни Волошиної та Наталії Марко з представниками ТГ та ЦПРПП, на якій фахівці ОРЦПІО презентували роботу центру, анонсували заходи, заплановані на 2024 рік та здійснили оглядблогу ОРЦПІО. Модератор заходу - завідувач обласного науково - методичного центру КЗ "ЗОІППО" ЗОР Вікторія Іванова.

   


Презентація 




Протягом січня та лютого  2024 року, з метою збору інформації для подальшого надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи та надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами, комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської ради було проведено опитування: 
«Психолого-педагогічний супровід  дітей з особливими освітніми потребами. Перегляд індивідуальної програми розвитку.  Запитання та відповіді». 
             До участі в опитуванні було запрошено педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами та батьків дітей, які навчаються в закладах освіти  міста Бердянська та Бердянського району (інклюзивні групи/класи та педагогічний патронаж). 
                 



Результати опитування та відповіді на отримані питання було надіслано учасникам на вказані ними електронні адреси. Додатково ознайомитися з питаннями, якими цікавляться педагогічні працівники та батьки, а також переглянути відповіді на них можна у прикріпленому файлі.

У разі потреби консультації фахівців КУ “ІРЦ” БМР учасники освітнього процесу закладів освіти міста Бердянськ та Бердянського району  мають змогу заповнити наступну форму для запису на консультацію 


Форма для запису на консультацію


Після реєстрації в зазначеній формі фахівці ІРЦ додатково зв'яжуться з бажаючими зручним способом, який буде зазначено в цій формі, для узгодження часу проведення консультації.



28.02.2024 педагогічні працівники Бердянського ІРЦ взяли участь в засіданні круглого столу, який було організовано Кафедрою психокорекційної педагогіки та реабілітології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

�� ВІЗІЯ СУЧАСНОГО ПСИХОЛОГО-
ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ��

Кожна дитина має право на якісну освіту та повноцінний розвиток. На заході обговорювалися та вдосконалювалися підходи до супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Цей захоплюючий захід сприяв розвитку нових ідей та вдосконаленню підходів до психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими
освітніми потребами!


28.02.2024 директор КУ "ІРЦ" БМР взяла участь у нараді завідувача ОРЦПІО Тетяни ВОЛОШИНОЇ та директорів ІРЦ Запорізької області щодо особливостей атестації педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів.
Впродовж заходу було зроблено аналіз нормативно-правової бази, яка є підставою для атестації та підвищення кваліфікації директорів та фахівців (консультантів) ІРЦ.


ПРЕЗЕНТАЦІЯ


12.02.2024 фахівці комунальної установи "Інклюзивно - ресурсний центр" Бердянської міської ради взяли участь в роботі круглого столу "Експертний діалог "Інклюзія+": робота ІРЦ в умовах війни". 

Захід проводився з метою удосконалення діяльності ІРЦ та обміну досвідом щодо доступності та якості освіти для всіх учасників освітнього процесу за участі представників МОН.




31.01.2024 фахівці ІРЦ Бердянської міської ради взяли участь у вебінарі "Підвищення резильєнтності або як тримати себе в ресурсі"
Методист ОРЦПІО Наталія Марко проаналізувала результати проведеного анкетування практичних психологів ІРЦ щодо визначення рівня стресу і стилю поведінки у стресових ситуаціях та ознайомила з багатовимірною моделлю "BASIC Рh", яка розроблена професором Мулі Лаадом для подолання стресу та пошуку внутрішньої стабільності.



30.01.2024 керівник КУ "ІРЦ" БМР взяла участь в нараді директорів ІРЦ “Про звітність з питань діяльності ІРЦ”.

Впродовж заходу було зроблено аналіз заповнення таблиць річного звіту на платформі АС-ІРЦ та розібрані контраверсійні питання. За підсумками обговорення, присутні дійшли консенсусу та напрацювали спільні позиції щодо звітування. У нараді взяло участь 31 педагогічний працівник.


24.11.2023 комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» Бердянської міської ради  було проведено вебінар  для педагогічних працівників закладів освіти міста Бердянськ на тему: «Індивідуалізація навчання осіб з особливими освітніми потребами, які перебувають на індивідуальній формі навчання (педагогічний патронаж) або навчаються в інклюзивних класах/групах».

   Мета: надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи, обмін досвідом.

Користуючись платформою «ZOOM» та завдяки постійній співпраці, залученню педагогічних працівників, які здійснюють психолого-педагогічний супровід осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти міста було висвітлено наступні теми: 

  • визначення Індивідуальної програми розвитку відповідно до законодавчих актів;
  • головні завдання психологічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами;
  • використання комплексу технологій у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами у початковій школі.
По завершенню заходу учасниками було визначено проблемні питання та обговорено шляхи подальшої співпраці.
Особливу подяку команда КУ “ІРЦ” БМР виражає педагогічним працівникам ЗЗСО     № 5: Ганні БАЙДАЛІ (практичний психолог) та Оксані БОБОШКО (асистент вчителя в інклюзивному класі), які  поділилися власним досвідом написання ІПР для учнів, які навчаються на педагогічному патронажі та презентували комплекс технологій, що використовують у своїй роботі з дітьми з особливими освітніми потребами у початковій школі.  

                        
   
                                                         

24.11.2023 керівник Бердянського Інклюзивно-ресурсного центру Тетяна Малуєва взяла участь у засіданні Ради роботодавців Бердянського державного педагогічного університету кафедри прикладної психології та логопедії спеціальності 016 «Спеціальна освіта» 

на якому була обговорена спільна діяльність з метою підвищення якості вищої освіти та підготовки конкурентоздатних фахівців спеціальності 016 Спеціальна освіта. Під час заходу Тетяна Малуєва отримала подяку від декана Факультету дошкільної, спеціальної та соціальної освіти.

 

21.11.2023 фахівці Бердянського ІРЦ взяли участь в лекції  «Формування побутових навичок за допомогою обов’язків у підлітків та молоді з інвалідністю. Практичні поради та інструкції для батьків/опікунів» 

яку провела Наталя Лебець, спеціалістка з індивідуального технічного супроводу проєктів ГО "Бачити серцем", яка гармонійно розповіла  про мистецтво маленьких кроків. Батьки та спеціалісти навчалися за зразком інструкції складати покроковий план виконання домашніх справ.

До прикладу фахівці Бердянського ІРЦ склади послідовний план виконання домашньої справи «Розвішування мокрої білизни»:
1.    Підготувати сушарку
2.    Підготувати прищипки
3.    Взяти ємність для чистої білизни,
4.    Відкрити пральну машинку
5.    По одній  дістати білизну
6.    Вирівняти кожну річ
7.    Скласти в ємність для чистої білизни
8.    Віднести ємність до сушарки
9.    Повісити кожну річ на сушарку
10. Прищепити річ прищипками
11. Повторити це з кожною річчю
12. Віднести ємність на місце
Лекція проводилася для батьків та спеціалістів, які працюють з дітьми / підлітками / молодими людьми з інвалідністю.
Обов'язки є важливим компонентом щоденних побутових рутин для підлітків / молодих людей з інвалідністю для зростання рівня їх відповідальності, підвищення самооцінки, почуття потрібності у суспільстві та важливості свого існування в родині та середовищі. 
Обов'язки формуються на основі раніше набутих знань та базових умінь. При регулярному виконанні обов'язків уміння переходять у наступну фазу - навички, які вже можуть виконуватися автоматично та допомагати підлітку / молодій особі з інвалідністю ставати більш самостійним / автономним членом родини / суспільства.
Розглядалися такі питання:
️ Основні поняття та терміни (рутини, знання, уміння, навички, обов'язки тощо);
️ Важливість правил поведінки та інструкція введення їх у рутини;
️ Основні стратегії створення ситуацій успіху підлітка / молодої людини з інвалідністю;
️ Правило 5 "Т" для досягнення бажаного результату;
️ ТОП-5 кроків до успіху;
️ Легкі та дієві практичні вправи для засвоєння та подальшого використання матеріалу лекції (написання правил, інструкцій, огляд прикладів).
 









 10.11.2023 директор КУ “ІРЦ” Бердянської міської ради Тетяна Малуєва виступила на засіданні круглого столу “Лайфхаки від ІРЦ” ,
організованого Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти (модератори: Тетяна Волошина та Наталія Марко) з нагоди  Всесвітнього дня науки в ім’я миру та розвитку 2023, який об'єднав 413 освітян з різних куточків України (Київщина, Вінниччина, Львівщина, Кіровоградщина, Миколаївщина, Херсонщина, Івано-Франківщина, Донеччина, Запоріжжя та ін.). Впродовж заходу спікери - директори ІРЦ Запорізької області ділилися досвідом роботи у вирішенні питань, які цікаві великій спільноті фахівців ІРЦ, педагогічним працівникам закладів освіти та всім причетним до системного психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП.


19.10.2023

Фахівці інклюзивно - ресурсного центру Бердянської міської ради взяли участь у нараді «Аналіз висновків «Про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи» ІРЦ Запорізької області», яку проводили завідувач ОРЦПІО Тетяна ВОЛОШИНА та методист ОРЦПІО Наталія МАРКО .

Під час наради були розглянуті такі питання:
  • Алгоритм здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи в умовах ІРЦ.
  • Особливості вивчення когнітивної та емоційно-вольової сфери особи.
  • Особливості формування висновку.











Немає коментарів:

Дописати коментар

З ТУРБОТОЮ ПРО МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ

Stream-конференція приурочена до Всесвітнього дня людей із синдромом Дауна

21.03.2024 року Бердянський інклюзивно-ресурсний центр провів бранч-сніданок з батьками, педагогами та фахівцями команд психолого-педагогіч...